Stále více řidičů se snaží učit, jak jezdit šetrněji. Často tak totiž ulevíte nejen peněžence, ale i motoru. Pokud navíc k úsporné jízdě přidáte i plynulost, jistě to ocení i spolujezdci. Na čem už se ale lidé tolik neshodnou, je na internetu i v hospodě ožehavá otázka, jestli raději plachtit, nebo brzdit motorem. Je vůbec jedna z možností obecně lepší? Určitě ne. Každá má totiž svoje plusy i mínusy, a každou z nich se hodí použít v úplně jiné situaci. Nejlepší odpověď tedy zní – naučte se kombinovat obě možnosti!
Brždění motorem
Moderní vozy mají nulovou spotřebu pohonných hmot, pokud sundáte nohu z plynu a ponecháte zařazeno. Děje se tomu tím mechanismem, že místo vstřikování paliva je motor pouze promazáván, a v chodu jej udržuje kinetická energie stávajícího pohybu. Díky tomu klade při jízdě odpor a dochází ke zpomalování. Úspora je tedy hned dvojitá, zaprvé na benzínu, zadruhé i na opotřebení brzd, které byste jinak chtěli použít. A zde se dostáváme k situacím, kde je tato možnost výhodná – využijeme ji na sjezdech, kde nepotřebujeme nabírat rychlost, kde hrozí přehřátí brzd, náledí, a obecně tam, kde potřebujeme mít vůz pod kontrolou.
Jízda na neutrál
Pravdou je, že tady ke spotřebě pohonné hmoty dochází, na rozdíl od první varianty. Motor se při volnoběhu totiž musí na alespoň minimálních otáčkách udržet svépomocí, a spotřebuje při tom dle konkrétního auta několik decilitrů až litr paliva za hodinu. Motor tedy auto nebrzdí, a to může získávat na rychlosti, nebo si ji alespoň snáze udržet. Vyplatí se to v situaci, kdy po sjíždění jednoho kopce následuje stoupání, nebo při mírném klesání, kde bychom při zařazené rychlosti museli přidávat plyn. Samozřejmě za předpokladu, že se před námi nenachází žádná složitá dopravní situace či ne úplně bezpečná, například namrzlá vozovka. Pak je lepší mít vůz pod kontrolou.